Societat

Els transportistes critiquen l'aplicació de l'eurovinyeta

Les entitats reclamen diàleg al govern i defensen que les infraestructures són un servei públic que han de pagar tots els ciutadans

Vila reclama que l'Estat l'apliqui a les seves carreteres

Els transportistes, representats ahir en el debat d'El Punt Avui i Alcaldes.eu a través de la seva Fila Zero per les associacions AGTC i Asetrans, van criticar l'aplicació de l'eurovinyeta, el pagament que es carregarà als vehicles pesants a l'eix transversal a partir del 2014, i van reclamar diàleg al govern. Carlos Palacio, secretari general de l'Associació de Transportistes (Asetrans), va advertir del perjudici que al seu parer podrà representar aquesta taxa per als camioners i va alertar que això podria derivar en “infraestructures infrautilitzades, com està passant al túnel de Bracons”. Palacio va recordar que l'Estat francès ha ajornat l'aplicació de l'eurovinyeta, una taxa que segons una directiva europea s'ha d'aplicar abans del 2016 a totes les carreteres de la xarxa transeuropea. “La Unió Europea no obliga a posar-la”, va assegurar, i va reclamar diàleg al departament que encapçala Santi Vila.

Adolfo Martínez, secretari general de l'Associació General de Transportistes de Catalunya (AGTC), va criticar que només el sector del transport hagi de col·laborar en el manteniment de les carreteres. “Les infraestructures són un servei públic, i com a tal les han de pagar tots els ciutadans. En canvi, serà el sector del transport qui les pagarà de forma immediata”, va denunciar.

Vila va reconèixer que Alemanya, on ja s'està efectuant el pagament, “és un referent perquè recapta cada any 4.000 milions d'euros que destina a polítiques de mobilitat i transport, però no hem d'oblidar que geogràficament és al cor d'Europa i els diners repercuteixen en tots els europeus”, ja que les carreteres alemanyes poden recaptar peatges de transportistes que creuen el continent. Una situació molt diferent de la catalana, en què la mobilitat és més interna, per la qual cosa “cal molt diàleg i mirar a què respon cada infraestructura”.

Aplicació estatal

A Catalunya, sis vies formen part de la xarxa transeuropea, i per tant hauran d'implantar l'eurovinyeta. Tres pertanyen a la Generalitat –l'eix transversal, l'eix del Llobregat i la C-33– i tres són de titularitat estatal –l'AP-7, l'AP-2 i l'N-340–. La Generalitat té la intenció d'implantar la nova taxa a l'eix transversal el segon semestre del 2014 i més endavant a les altres dues vies. Vila va reclamar el mateix a l'Estat. “Si l'eurovinyeta té una contradicció és que sembla que només s'aplicarà a les autovies de la Generalitat i no a les de titularitat estatal.” El conseller va carregar contra el govern estatal, a qui va acusar de “no tenir una agenda de modernització com Déu mana”. Vila els va reclamar que abandonin “polítiques porugues i antigues” de mobilitat i va reivindicar que “s'ha acabat el proteccionisme”.

Fonts del Departament de Territori i Sostenibilitat han explicat que l'aplicació de la nova taxa a l'autopista AP-7 no suposaria necessàriament un encariment del peatge per als camions, ja que l'Estat podria negociar amb Abertis que es destinés a l'eurovinyeta una part del seu peatge actual, que ja és més car que el dels turismes.

Bàscara, contra el desdoblament total de l 'N-II

L'alcalde de Bàscara, Lluís Lloret, va qüestionar durant la jornada d'ahir la conveniència de desdoblar tota l'N-II, i sobretot a l'altura de l'Alt Empordà, a fi de mantenir unit tot el territori. Lloret, que va reclamar més debat i reflexió al voltant dels grans projectes de país, és del parer que “no té sentit” construir una autovia paral·lela a les línies del TAV, ja que això, en paraules seves, “fragmentaria la regió i perjudicaria la seva fesomia”.

Lloret, que no va dubtar a sumar-se a les protestes per reclamar que els camions de gran tonatge no circulin per l'N-II, considera que la decisió de desviar els camions cap a l'autopista AP-7 ja garanteix la seguretat a la nacional i que ara el que cal és preservar la via en l'estat actual en aquest tram. També va rebutjar el desdoblament d'aquesta via l'Associació Alt-empordanesa per a la Defensa i l'Estudi de la Naturalesa (Iaeden), que ho considera un dispendi de fons públics “innecessari”. El conseller Santi Vila, però, va defensar la conveniència de l'actuació. Per ell, la discussió s'ha de centrar ara en el finançament, no pas en el traçat. “És una actuació que aspirem a guanyar aquesta legislatura”, va concloure.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
MIQUEL GIRBES
DIRECTOR GENERAL DEL NOU HOTEL EMPORDÀ GOLF

“Volem ser el cor de l’Empordà”

Girona

En marxa un dispositiu contra una organització criminal dedicada al tràfic de marihuana a l’àrea metropolitana

Barcelona

El turisme, en situació crítica

Barcelona

Cribratges massius al Vallès per frenar el risc de rebrot

barcelona

La regió sanitària de Girona manté una bona evolució

FIGUERES

Més de 9.000 casos de demències en 13 anys

girona
girona

“No estàs sola!”

Barcelona destina 9,34 milions de la taxa turística a la promoció econòmica

Barcelona
AGNÈS LLADÓ
ALCALDESSA DE FIGUERES

“En aquests quinze dies s’ha situat Figueres a la diana”

FIGUERES