Societat

Menys sinistralitat a les carreteres en l’inici d’any

Els quatre primers mesos hi ha hagut un 22,9% menys de víctimes mortals que el 2019

Els col·lectius vulnerables són els més afectats

Quatre de cada deu morts eren motoristes

La xifra de víctimes mortals a les vies interurbanes de Catalunya els primers quatre mesos de l’any s’ha reduït un 22,9% respecte de l’any passat, segons dades del Servei Català de Trànsit (SCT) entre el gener i l’abril. Han estat 27 persones, mentre que el 2020 en van ser 35. Tot i això, les víctimes s’han produït en un període, en gran part, de restriccions de mobilitat per frenar la transmissió de Covid-19. És per això que des del SCT alerten que cal extremar les precaucions ara que comencen a caure les restriccions.

Preocupant és la dada de víctimes que pertanyen a col·lectius vulnerables, que suma 17 de les 27 persones mortes, i és especialment significativa pel que fa a motoristes, que representen quatre de cada deu víctimes entre el gener i l’abril, set més que l’any passat. A més, en la sinistralitat dels motoristes canvia la tendència d’accidents i ara en la majoria dels casos hi ha hagut un altre vehicle implicat. Precisament aquesta setmana, el SCT ha iniciat una nova campanya centrada en la seguretat viària dels motoristes amb l’objectiu de reduir la sinistralitat del col·lectiu.

També es produeix un increment de sinistralitat entre els vianants, amb quatre víctimes mortals, i dels ciclistes, amb dues. En canvi, el nombre de morts que viatjaven en turisme s’ha reduït a la meitat i han passat a ser nou quan el 2020 en van ser divuit. També cal destacar que enguany només hi ha hagut una víctima mortal en vehicles pesants quan l’any passat en van ser cinc, una xifra que feia evident que durant el confinament bona part del trànsit era del sector de la logística.

Es detecta una tendència a l’alça dels accidents mortals amb més d’un vehicle implicat. Fins ara, 22 dels 27 accidents mortals han estat amb més d’un vehicle, fet que suposa el 81% del total de sinistres, mentre que l’any passat en el mateix període aquest tipus d’accidents suposaven el 53% de la sinistralitat mortal. Així, el 2021 els accidents amb un únic vehicle implicat han disminuït un 61,5% mentre que els de més d’un vehicle han augmentat un 46,7%.

Per franja d’edat, la que va dels 35 als 44 anys acumula una tercera part del total de 27 víctimes mortals, amb nou morts, dues més que l’any passat. La franja de 45 a 54 anys és la que presenta major reducció respecte de l’any passat, ja que s’ha passat de dotze morts a quatre. També ha baixat la sinistralitat dels més grans: s’ha passat de sis víctimes mortals de més de 65 anys a una víctima el 2021. Per contra, els morts de 15 a 24 anys s’han doblat i han passat de dos a quatre.

La meitat dels 27 morts del 2021 han estat en dies feiners (13) i l’altra meitat en cap de setmana, (14). Si ens fixem en els motoristes morts, la tendència és similar: cinc es van accidentar en dia laborable i sis en cap de setmana.

Destaca la tendència a l’alça pel que fa a les víctimes mortals des que va començar l’any. El mes d’abril és el període que acumula més morts, amb nou víctimes mortals a les carreteres, una xifra similar a la de l’any passat, quan van morir vuit persones per accident de trànsit. Al gener en van ser quatre, al febrer en van morir sis i al març, vuit.

Més reducció a Tarragona

La meitat dels morts, 13, es van concentrar a la demarcació de Barcelona. D’aquests, set eren motoristes i dos, vianants. Girona registra set morts i és l’única on hi ha un increment de sinistralitat respecte de l’any passat, amb una víctima mortal més. A la demarcació de Tarragona hi ha hagut quatre persones mortes en accident, xifra que representa el descens més gran, un 60% respecte de l’any passat. A Lleida en van ser tres.

La pluja redueix la xifra de sortides de cap de setmana

El nombre de vehicles que van sortir de l’àrea de Barcelona des de les tres de la tarda de divendres fins ahir a les tres de la tarda d’ahir es va quedar curt respecte de les previsions fetes inicialment pel SCT. Aquest és el primer cap de setmana sense confinament perimetral comarcal des de Setmana Santa i la coincidència amb el dissabte festiu de Primer de Maig feia preveure que podien arribar a sortir de l’àrea metropolitana uns 415.000 vehicles però finalment en van ser 367.435, el 88,5% del previst. La pluja que va caure durant el matí d’ahir va frenar alguns conductors, tal com el SCT ja havia assenyalat que podia passar ateses les previsions meteorològiques. Respecte a l’1 de Maig previ a la pandèmia el descens va ser d’un 24,7%.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

El govern es compromet a “enfortir” els cossos d’emergència i de prevenció en un context de canvi climàtic

Barcelona

La circulació ferroviària està interrompuda entre Maçanet i Girona per la topada d’un tren amb un arbre a les vies

Barcelona

Entitats pel dret a l’habitatge demanen al govern espanyol que retardi l’aprovació de la llei perquè és “insuficient”

Madrid

Salut inicia la campanya de vacunació de la grip

Barcelona
El temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Núvols al nord-est

Barcelona

El Manga Barcelona posarà a la venda més entrades després que s’esgotessin en menys d’un dia

BARCELONA

Salut estudia aplicar el passaport Covid en altres sectors si hi ha més de 100 persones a l’UCI

Barcelona

Més de 200 experts en polítiques del temps es reuneixen a Barcelona

BARCELONA

Les ‘platges’ dels antics peatges de la C-32 i la C-33 es convertiran en plantes fotovoltaiques

Vilassar de Dalt